Ongewone plekken om je bankzaken te regelen

Jeroen Geuens

22/11/2022

In België is het nog nieuw: je bankzaken regelen in je supermarkt of in combinatie met je telecomoperator.

In Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk kun je in bijna alle supermarkten je bankzaken regelen. Ze hebben bankkaarten of kredieten en zelfs betaalkaarten van de keten om makkelijker te kunnen betalen via spaar- of loyaliteitsprogramma's. Het systeem trekt meer en meer klanten aan.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat klanten de voor- en nadelen kennen. Je kunt bijvoorbeeld kaarten krijgen van Mastercard en Visa en die heb je in klassieke of premiumversies. De tarieven concurreren met die van de klassieke banken.

Het grootste of belangrijkste aanbod zijn leningproducten zoals consumentenkredieten. Supermarktbanken bieden loyaliteitsbeloningen aan. Je kunt bijvoorbeeld geld terug krijgen of de banken geven kortingen aan klanten die bankieren en winkelen.

Als supermarkten zichzelf in de bankensector begeven is het om klantenloyaliteit op te bouwen en om hun klanten aan te moedigen meer aan te kopen en meer te consumeren. Een van de kenmerken van supermarktbetaalkaarten is dat ze draaien op doorlopend krediet. De reserve wordt aangevuld wanneer je aflost. Zo kun je contant of uitgesteld betalen of zelfs in verschillende termijnen.

Door de jaren hebben sommige super- of hypermarktbanken een breder aanbod financiële producten ontwikkeld dan 'echte' banken. Zeker als het op verzekeringen en spaarrekeningen aankomt.

En niet alleen dat soort winkels zijn geïnteresseerd in een gecombineerd aanbod. Ook telecomgiganten volgen.

Telecom- en bankaanbiedingen (de telcobank)

Online en mobiele financiële worden populairder en populairder. Daarom is het een strategische groeipool voor banken en grote telecomgroepen. In Frankrijk is een van de grote operatoren bijvoorbeeld begonnen met retailbankieren om nog meer digitale diensten aan te bieden die klanten belangrijk vinden.

Een recente studie heeft aangetoond dat klanten hun bank nu vooral via hun smartphone contacteren. Internet komt op de tweede plek en bankfilialen staan ergens onderaan.

Daarom is in België een 'driedimensionale' aanpak ontwikkeld: bankieren, telecom een maatschappij. Je kunt een bankpakket combineren met een telecompakket en een maatschappelijk of milieuproject steunen.

Zo zullen technologische evoluties en het consumentengedrag zullen het traditionele bankaanbod blijven uitdagen.

(Door Jeroen Geuens, 22 november 2022.)