Waarom je je responscode ook geheim moet houden
Iedereen weet ondertussen wel dat je je pincode geheim moet houden en dat je ook niet op links moet klikken in sms-berichten die zogezegd van je bank komen. Denk eraan dat de responscode ook privé is. In dit artikel bekijken we wat die code is en waar je ze tegenkomt.
Als je internetbankiert kom je de responscode regelmatig tegen. Om een transactie af te ronden heb je je bankkaart en een kaartlezer nodig. De kaartlezer vraagt je viercijferige pincode en het bedrag van de transactie. Die gegevens heten ook wel de challenge.
Nadat je de challenge hebt ingevoerd krijg je je responscode. Die code is altijd anders — ze hangt onder andere af van wat je hebt ingevoerd, zoals het bedrag — en ze is maar beperkte tijd geldig.
Fraude
Om je identiteit en de transactie definitief te bevestigen moet je je responscode invullen op de controle- of de betaalpagina van de webshop. Daarom moet je ze voor jezelf houden: als cybercriminelen je code hebben kunnen ze transacties uitvoeren in jouw naam.
Het gebeurt dat fraudeurs een gesprek beginnen waarin ze doen alsof ze medewerkers van je bank zijn. Ze proberen je vertrouwen te winnen door te zeggen dat je je pincode nooit mag delen; nadien vragen ze je responscode 'voor de zekerheid' of om zogezegd even iets na te kijken.
Je bank of eender welke financiële instelling vraagt die codes nooit via de telefoon of via sms, e-mail of sociale media. Geef ze dus nooit door als iemand ze via die kanalen vraagt.
Tips om fraude te vermijden
Geef om te beginnen nooit je codes door. Die zijn geheim, niemand heeft die nodig. Je geeft de pincode van je bankkaart niet weg en de wachtwoorden van je computer hoeft ook niemand te kennen. Hou je responscode dus voor jezelf.
Klik daarnaast nooit op links in sms'en of e-mails om naar de betaalomgeving of de app van je bank te gaan. Je kunt beter zelf het adres invullen in je browser. Als je helemaal zeker wil zijn kun je het adres opslaan in je favorietenlijst of je kunt zelf de app openen.
Tot slot kun je beter stoppen als je twijfelt. Als je een vreemd bericht of een rare telefoon krijgt en de persoon blijft naar codes vragen, neem dan het zekere voor het onzekere en stop.
Toch je codes doorgegeven?
Bel Card Stop op 078 170 170 en blokkeer je kaart. Neem daarna eventueel contact op met je bank. Denk eraan een andere (minder voor de hand liggende) code te kiezen voor je nieuwe kaart. Tot slot kun je naar een politiekantoor om klacht in te dienen.
(Door Jeroen Geuens, 15 februari 2022. Bron: Febelfin.)